.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شهیدی‌فر: ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین در کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باید سامانه‌های آبیاری، هوشمند و قطره‌ای تعریف شود که مصرف حداقلی آب را به همراه داشته باشد.

به گزارش شمال نیوز، مازندران از بارش چیزی کم ندارد و حرف اول را می‌زند اما موضوعی که جای سؤال است این بوده در فصل گرم سال که زمان کشت و کار کشاورزان برنج‌کار است، مشکل کم‌آبی و تنش آبی نیز کشاورزان را نگران می‌کند.

اگر برنامه‌ریزی و تمهیدات درستی در ارتباط با منابع آبی در مازندران اندیشیده شود، مشکل کم‌آبی یا تنش‌آبی نیز نخواهیم داشت اما متأسفانه تمامی بارندگی‌‌ها به جای فکری برایش اندیشیده شود تا در فصل گرم پشتوانه‌ای برای حفظ و بقای تولید باشد به سمت دریا سرازیر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت می‌تواند برای مدیریت منابع آب و همچنین حمایت از کشاورزان و خودکفایی تولید محصولات غذایی و افزایش تولیدات کشاورزی در کشور انجام دهد اصلاح و آموزش روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری به کشاورزان است تا کشاورزان بتوانند بدون نگرانی به تولید بپردازند.

موضوع دیگر همکاری کشاورزان با مسؤولان است که برای کشت با کارشناسان مشورت کنند تا محصولی را کشت کنند متناسب با اقلیم منطقه باشد تا کشاورزان نیز برای تولید متحمل هزینه‌های زیاد نشوند.

سال گذشته کشاورزان میاندورود به‌دلیل نداشتن منابع آبی مناسب موفق به کشت برنج نشدند ولی مسؤولان به جای اینکه از چند ماه قبل به آنان اطلاع دهند که کشت دیگری را جایگزین کنند درست در زمان کشت برنج به آنان اعلام کردند کشت برنج ممنوع است و کشاورزان از کشت محصولات دیگر افتادند و همچنان نیز بلاتکلیف هستند.

این سوژه با عنوان «روش‌های اشتباه کشاورزی و مدیریت منابع آب‌» در سامانه فارس من ثبت شده که خبرگزاری فارس مازندران با توجه به اهمیت موضوع گفت‌وگویی را با عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ترتیب داده است که با هم می‌خوانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: با توجه به معضل بحران آب که مازندران نیز از این مشکل مستثنی نیست، لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه در سال‌های اخیر ۶ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران نکاشت مانده است، افزود: مدیریت آب بیش از هر زمان دیگر باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر به‌کارگیری از سیستم های آبیاری، هوشمند و قطره‌ای و سایر در اراضی مازندران خاطرنشان کرد: باید سامانه‌هایی تعریف شود که مصرف حداقلی آب را به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: لایروبی کانال‌ها و آب‌بندان‌ها، افزایش ذخیره منابع آبی و انجام اقدامات آبخیزداری نیز در کاهش هدررفت آب می‌تواند مؤثر باشد./فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.01 seconds.